مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم برنامه ریزی(فصل 2)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم برنامه ریزی(فصل 2) مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم برنامه ریزی(فصل 2)دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم برنامه ریزی(فصل 2) مبانینظریوپیشینهپژوهشمفهومبرنامهریزی(فصل2)مبانینظریپیشینهپژوهشمفهومبرنامه-------
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم برنامه ریزی(فصل 2)
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 35
حجم فایل: 0
قیمت: 35280 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مقدمه
از زمانی که انسانها در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه1 ریزی در زندگی روزمره خویش پی بردند آن را شکل گیری زندگی اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت مورد توجه قرار دادند.امروز می بینیم که ساختار وجودی زندگی و شهر نشینی آنچنان پیچیده گشته اند که انسانها بدون برنامه ریزی های دقیق نمی تواند به حیات خود در قرن جدید تداوم بخشد.اساس برنامه ریزی بر آگاهی و اطلاع از فرصتها و تهدیدهای آتی و چگونگی استفاده از فرصتها و تعیین و مشخص کردن راه های مقابله با این تهدیدها قرار دارد نقش برنامه ریزی و مدیریت در اداره اجتماعات بشری امری است که امروزه بر آن تأکید فراوان می شود.یکی از امور مهم زندگی انسانها در جوامع امروزه برنامه ریزی و مدیریت است و در دهه های اخیر نقش برنامه ریزی با توجه به رشد سریع و سرسام آور شهر نشینی و تنوع محصولات فرهنگی در جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه از اهمیت حیاتی برخوردار گردیده است.(کاملی فرد،1381،ص13)
هر کس در زندگی خود خواستهایی دارد که برای رسیدن به آنها طرحی می اندازد و تدبیری می اندیشد خواستها و آرزوهای بعضی ها برآورده می شود،خواستها و آرزوهای بعضی برآورده نمی شود.خواستهایی برآورده می شوند که اولاً مطابق با واقعیات و دور از تحصیلات و رویاها باشند.ثانیاً طرحها وتدابیر رسیدن به آنها با توجه به منابع،امکانات و محدودیتها تهیه و یا اندیشیده می شوند.نهایت اینکه بعضی برنامه ها واقع بینانه طراحی می شوند و بعضی دیگر حالت آرزویی دارند. (پورظهیری،1384،ص25)
مفهوم برنامه ریزی:
فرایندی است که سازمان2 ها در قالب آن همه فعالیتها و تلاش های خود را در مورد وضعیت مورد انتظار،راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر در یکدیگر ترکیب و ادغام می کنند.برنامه ریزی خود وسیله است نه هدف.
برنامه خود یه تنهایی ارزش چندانی ندارد.هدف و منظور اصلی از برنامه ریزی،تهیه و تدوین برنامه نیست،بلکه مقصود اصلی دستیابی به نتایج است.
برنامه ریزی بیشتر فعالیتی دایمی و مستمر است تا یک فعالیت گسسته و سالانه.بنابراین مدیریت عالی و تیم مدیران اجرایی می بایست به برنامه ریزی به عنوان بالاترین اولویت و مهمترین وظیفه مدیریت که به تصمیمات و اقدامات آنها اعتبار می بخشد،بنگرند.(کاملی فرد،1381،ص23)
برنامه: برنامه که معمولاً حاصل فرایند برنامه ریزی است.مدارک یا سندی است شامل مجموعه ای از ارقام مربوط به هم که مطلوب ترین توسعه را در طول یک دوره معین در آینده پیش بینی می کنند.به عبارت دیگر برنامه در یک دوره معین از زمان مورد استفاده قرار می گیرد به این عبارت هدف برنامه ریزی آموزش و پرورش،گسترش کمی و کیفی آموزش و پرورش در طول یک دوره معین در آینده است.همچنین با توجه به طول این دوره است که از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت به میان می آید.(تقی پور،1381،ص42)
مراحل برنامه ریزی:
می توان مراحل زیر را برای برنامه ریزی بر شمرد :
الف: شناخت وضع موجود: برنامه ریزان قبل از هر چیز باید امکانات،توانایی ها و محدودیتها را بشناسند و با تکیه بر اطلاعات بدست آمده تصمیمات معقول و منطقی اتخاذ نمایند.
ب: تعیین و تصریح هدف: یعنی پاسخ به این سؤالات که برای چه چیزی باید برنامه ریخته شود؟
ج: پیش بینی روشها و وسایل: با اینکه تعیین هدفها اهمیت زیادی دارد ولی روش ها و وسایل مناسب در نظر گرفته نشود بهترین هدفها روی کاغذ می ماند و نتیجه نمی دهد باید برنامه ریزان تعیین کنند که با چه روش هایی قصد دارند به هدفهای مورد نظر برسند و در به کار گیری روش ها به چه وسایلی نیاز دارند.
د: آزمایش قبل از اجرا: پس از تعیین هدف،روشها و وسایل،برنامه تهیه شده به صورت آزمایشی در چند نمونة محدود اجرا می شود.
ه : به مورد اجرا گذاردن یا به مرحله عمل درآوردن طرح ها: در این مرحله،برنامه به طور کامل به اجرا در می آید.
و: ارزشیابی: نقاط قوت وضعف برنامه ضمن اجرای آن خود را نشان می دهند بنابراین ارزشیابی تلاش منظم و مستمری است برای بررسی موفقیت ها وکاستی و مشکلات در دست یابی به هدف های مورد انتظار. (ملکی،1385،ص15)
برنامه ریزی آموزشی از نظر زمان عمل:
برنامه ریزی آموزشی از نظر زمان عمل به سه دوره تقسیم می شوند:
1-برنامه کوتاه مدت: این برنامه از یک تا پنج سال طول می کشد.
2-برنامه میان مدت: این برنامه معمولاً از پنج تا ده سال طرح ریزی می شود.
3-برنامه دراز مدت: این برنامه معمولاً آینده ای از ده سال الی بیست سال و بیشتر در بر می گیرد. (فیوضات،1356،ص47)
تاریخچه برنامه ریزی آموزش و پرورش:
برنامه ریزی به مفهوم نقشه کشی برای آینده فراگردی است که چه بسا همواره با اجتماعات انسانی همراه بوده است مثلاً در زمینه آموزش3 و پرورش از زمانهای قدیم در طول تاریخ به موارد متعددی به برنامه ریزی برخورد می کنیم.نمونه های بارز این قبیل برنامه ریزی ها را گذشته از نحوه تعلیمات طبقات،اشراف و جنگاوران قرون